onsdag den 5. august 2009

Lieberman vows at holde op, hvis der opkraeves

Israelske udenrigsminister Avigdor Lieberman har sagt, at han vil træde tilbage, hvis der opkræves over korruption påstande.

På søndag politiet anbefales at skulle stå over for afgifter. Beslutningen om at forfølge sagen nu ligger hos Attorney General.

Hr. Lieberman har konsekvent nægtet enhver forkert gør og siger undersøgelsen er politisk motiveret.

Beskyldningerne mod hr. Lieberman vedrører bestikkelse, hvidvaskning af penge og vanskeliggøre retfærdighed.

"Jeg er overbevist om, at næste år, og i to år er jeg også stadig vil være udenrigsminister"


Avigdor Lieberman

Profil: Avigdor Lieberman

"[Hvis Attorney General] beslutter at anklage mig efter at have hørt mig ud, jeg vil træde tilbage som udenrigsminister, og inden for de næste fire eller fem måneder, jeg vil slutte som et medlem af parlamentet," Mr Lieberman sagt.

Men han tilføjede: "Jeg er overbevist om, at næste år, og i to år er jeg også stadig vil være udenrigsminister."

Anklagerne menes at relatere til et selskab, der drives af hr. Lieberman 's datter.

I april - dage efter at være blevet taget i ed som udenrigsminister - Hr. Lieberman står mere end syv timer i politiets forhør over beskyldningerne mod ham.

Frimodig

Udnævnelsen af den åbenhjertige Hr. Lieberman, 51, allerede var blevet opfattet som kontroversiel.

Han har tidligere sagt, at Israel ikke er bundet af en USA-støttet aftale fra 2007 at nå en fredsaftale med palæstinenserne, og det israelsk-arabiske parlamentsmedlemmer, der mødtes Hamas bør gennemføres gerne nazistiske kollaboratører efter Nürnberg-processerne.

De moldoviske født politiker fortalere swapping dele af israelsk-arabiske befolkede område i Israel med israelske løsning blokke på Vestbredden.

Palæstinensiske embedsmænd har beskrevet ham som en "hindring for freden".

Han fører Yisrael Beiteinu (Israel Vores Hjem) - det næststørste parti i det regerende koalition og den tredje-største i parlamentet.

Den part trækker en stor del af sin støtte fra millioner jøder, der tog til Israel efter Sovjetunionens sammenbrud i 1991.