torsdag den 30. september 2010

Flytning af en Cloud Drive (Dropbox)

Jeg for nylig gjorde noget dumt, og jeg ønsker at dele det med dig at holde dig fra at gøre det samme. (Eller måske er jeg bare den eneste, der ville gøre det ...)

For nogen tid nu er jeg en glad bruger af Dropbox. Dropbox er dybest set dit personlige harddisk i skyen. Jeg bruger den til at gemme en stor del af mine personlige filer. Dropbox fungerer via en hjemmeside, men du kan også henvende dine filer via Windows Stifinder (som dine andre filer kategoriseres i mapper).

Jeg for nylig var nødt til at flytte min Dropbox mappe til en anden del af min computer (corporate diskkvota problemer ...). Efter at have tænkt det igennem en lidt tænkte jeg: Ok, jeg kan bare kopiere denne mappe til andre steder. Hvis tingene går galt jeg vil stadig have dem i skyen (fordi Explorer synkroniseres mine filer med mine filer på internettet / i Dropbox). Så jeg kopierede dem og alt syntes at være OK.

Men nu og da har vi en corporate sync værktøj for at sikre din virksomheds filer kan tilgås overalt / hver gang, når du afbryder din bærbare computer fra den næste. Dette sync værktøj gjorde sit job, og fordi jeg har kopieret filer det tænkte: Ok, jeg vil bare slette dem alle, som du ønsker.

Endnu mere smertefuld var det faktum, at nogen havde delt to mapper med mig til at samarbejde om nogle filer. Disse var gået så godt ...

En smule panik brød ud da ... Alle mine personlige filer er væk! Hvad skete der?! Jeg kender og forstår nu, at jeg aldrig skulle have KOPIERES disse filer, men jeg burde have flyttet dem. Hvis du går til Dropbox 'Indstillinger' kan du nemt se den aktuelle Dropbox mappeplacering. Og lige bag denne placering er der MOVE-knappen ... Ved hjælp af denne knap sørger mappen kopiering går OK, og du ikke mister dine personlige filer.

Åh, og hvordan gjorde jeg får mine filer tilbage? Nå det gør snapshots af mine drev hver time og gemmer dem i et stykke tid. Jeg var i stand til at finde den rigtige snapshot og kopiere mine filer tilbage til Dropbox-mappen. Hurra for vores IT-afdeling!

Håber det hjælper.